Stel je bent een interieurarchitect en je hebt een meubelstuk ontwikkeld. Dit wil je natuurlijk beschermen, zodat de concurrent er niet mee aan de haal kan gaan. Dit is mogelijk door merknaam registreren. Een eenvoudige manier om voor een bepaald gebied in de wereld, Nederland, Europa, Verenigde Staten, de naam van een merk vast te leggen. Zo kun je zelf profiteren van de verkoop van je meubelstuk. 

Wat is een merknaam? 

Een merknaam is bijvoorbeeld de naam van een drankje, denk bijvoorbeeld aan Sprite. Dat is een merk van The Coca-Cola Company. Ze hebben natuurlijk ook nog een ander merk: Coca-Cola. Deze zijn allebei geregistreerd op hun naam. Zo is het mogelijk dat zij de enige zijn die deze merken voeren.

Hoe verschilt een merknaam met een patent? 

Wanneer je een patent aanvraagt, dan doe je dat vaak voor een bepaalde technische uitvinding. Bijvoorbeeld een nieuw onderdeel voor een computer of iets anders. Zo´n patent is 20 jaar geldig. Dit is anders bij een merknaam. Die is 10 jaar geldig. Daarna kun je deze verlengen. Dat is bij een patent ook zo. Deze twee registraties zorgen ervoor dat je concurrent niet me je ideeën aan de haal kan gaan en er geld mee verdienen. 

Conclusie

Het is erg belangrijk een registratie te laten doen van je merknaam of een patent aan te vragen voor een technische uitvinding. Zo moeten concurrenten geld betalen aan je wanneer ze gebruik willen maken van de technische uitvinding. Je kunt dus geld verdienen aan patenten, naast de productie van eigen producten. Meer weten? Blijf ons dan volgen. Zo ben je telkens op de hoogte. Een leuke manier om je kennis keer op keer bij te spijkeren. We blijven je inspireren!